Et praksisnært kursusforløb, hvor du som leder på en ungdomsuddannelse bliver klædt målrettet på til at forebygge og håndtere konflikter på mange forskellige niveauer.
Kurset er til dig, der ønsker at styrke dit personlige lederskab med stærke konfliktfaglige kompetencer. Bliv skarp til konflikthåndtering og opnå
Kursets indhold og udbytte
Mange ledere på landets ungdomsuddannelser oplever, at de i stigende grad bruger tid og energi på konflikthåndtering i hverdagen. Det kan være en kompleks, dilemmafyldt og ikke mindst tidskrævende opgave, som stiller store krav til ledernes konfliktfaglige kompetencer. Mange ungdomsuddannelsesledere efterspørger derfor også både viden og værktøjer til at løfte denne opgave. Måske er det et billede, du også kan genkende?
Som leder på en ungdomsuddannelse spænder du ofte meget bredt i dine ansvarsområder, og det stiller store krav til både bredden og dybden i dine konfliktfaglige kompetencer. Du står typisk for alt fra håndtering af elevsager, svære samtaler med elever og lærere i modstand eller konflikt, . Men du kan også have ansvar for det forebyggende arbejde, hvor du både understøtter lærerne i deres konflikthåndtering med eleverne og i udviklingen af et trygt og fagligt stærkt arbejdsmiljø. Samtidig skal du tage vigtige ledelsesbeslutninger i forhold til elever og medarbejdere i forbindelse med konfliktsituationer, ligesom du også har ansvar for at udvikle skolens værdier, strategier og retningslinjer.
Kurset er designet, så du bliver klædt målrettet på til at forebygge og håndtere konflikter på alle de niveauer, du typisk møder i hverdagen som leder på en ungdomsuddannelse. Du får konfliktfaglig viden, modeller og praksisnære værktøjer, som du efterfølgende kan bruge direkte i din ledelsespraksis til at håndtere konfliktsituationer konstruktivt og nedtrappende, forebygge at uoverensstemmelser med elever eller medarbejder udvikler sig negativt og kvalificere dine ledelsesbeslutninger med afsæt i den konfliktfaglige viden.
Kurset tilbyder blandt andet viden og indsigt i typiske mønstre og dynamikker i konflikter, konfliktstile, egne triggere og reaktionsmønstre, konfliktnedtrappende greb og samtaleteknikker, konfliktens kernepunkter, sammenhængen mellem reaktion, relation og modstand, hvad der driver og motiverer mennesker og meget mere…. Du får samtidig adgang til praksisnær videndeling og sparring et unikt netværk af ledere med fælles fokus på konfliktfaglighed og udvikling af personligt lederskab.
Igennem kurset får du samlet
Kurset kombinerer forskellige konfliktfaglige tilgange blandt andet fra Center for Konfliktløsning, Low Arousal og Genoprettende praksis (RGP).
Kurset klæder dig blandt andet på til at
Kursets opbygning
Kurset er bygget op af en kombination mellem korte vidensoplæg, øvelser, fælles refleksioner og gruppeprocesser. Det er designet, så du løbende kan sætte det i relation til dit personlige lederskab og den hverdag, du står i som leder på din skole. Samtidig vil du blive beriget fra ledernetværket med værdifuld læring, erfaringer og refleksioner, som du også kan tage med som inspiration til din egen ledelsespraksis.
Dag 1
Konflikter og konfliktmønstre, egne triggere, forforståelser og mønstre, affektsmitte, konflikttrappe, konfliktens kernepunkter. Indsigt i aktuel forskning og undersøgelser på området. Vi sætter fokus på, hvordan vi med konkrete redskaber og styrket indsigt i vores egne reaktioner aktivt kan vende en negative spiral i et samarbejde med modstand eller konflikt – og i stedet opnå styrket relation og samarbejde med både elever og medarbejdere.
Dag 2
Konfliktstile, sammenhæng mellem modstand, reaktion og relation, konfliktnedtrappende greb og samtaleteknikker. Vi sætter fokus på, hvordan de konfliktfaglige modeller kan hjælpe dig som leder til at navigere i modsatrettede hensyn og interesser og til at kvalificere dine ledelsesbeslutninger. Vi sætter også tid af på dagen til at træne de konfliktnedtrappende greb og samtaleteknikker sammen. Dagen slutter af med, at I vælger forskellige prøvehandlinger, som I afprøver frem mod dag 3.
Dag 3
Opsamling på prøvehandlinger. Viden om motivation og selvbestemmelsesteori. Sparring på, hvordan I som ledere kan forankre kursets indhold i jeres personlige lederskab og i kulturen på jeres skole. Vi afslutter kurset med, at hver leder udvikler en personlig handleplan for at forankre kursets viden og praksisnære værktøjer i jeres egen personlige og styrkede ledelse.
Praktisk info og tilmelding
Du tilmelder dig kurset ved at sende en mail til mette@madelaire.dk. Du angiver dit fulde navn, titel, navn på arbejdsplads samt EAN nr. Derefter vil du modtage en faktura samt en bekræftelse på mail, og du vil være sikret en plads på holdet. Tilmelding er bindende.
Målgruppe
Kurset henvender sig ledere på landets ungdomsuddannelser. Kurset er særligt aktuelt for ledere med ansvar indenfor områder som fx pædagogisk udvikling, elevsager, personaleledelse, samt udvikling af strategi og retningslinjer med fokus på konflikthåndtering, fastholdelse, styrket trivsel mm. Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du er i tvivl om, hvorvidt kurset er relevant for dig i forhold til dine ansvarsområder.
Datoer
Tirsdag d. 8. april 2025
Onsdag d. 9. april 2025
Onsdag d. 7. maj 2025
Alle dage er fra kl. 9.30-15
Sted
Industriparken 22A, 2750 Ballerup
Pris
8700 kr. ekskl. moms.
Indeholdt i prisen er løbende forplejning i form af frugt, nødder, frokost, drikkevarer, the, kaffe og kage i Kongress.dk´s lækre lokaler. Morgenmad er ikke inkluderet.
Om kursets underviser Mette Madelaire
Jeg er indehaver af konsulentvirksomheden madelaire.dk, hvor jeg tilbyder kompetenceudvikling, rådgivning og konfliktmægling til ledelse og medarbejdere på ungdomsuddannelser og grundskole.
Jeg har specialiseret sig i konflikthåndtering og er særligt optaget af, hvordan konfliktfaglige kompetencer kan bruges til at understøtte skolens ledere og lærere i at løfte deres kerneopgave. Jeg brænder for, hvordan styrkede konfliktfaglige kompetencer kan bruges aktivt som en vej til at skrue op for både samarbejde, trivsel og psykologisk tryghed blandt ledelse, medarbejdere og elever på skolen.
Jeg er uddannet konfliktmægler ved Center for Konfliktløsning og har desuden en uddannelse i Relationsdannende og Genoprettende Praksis (RGP). Jeg har arbejdet som læringskonsulent i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) i ni år, hvor jeg har samarbejdet med skoler landet over om at styrke elevernes trivsel både socialt og fagligt. De sidste tre år var jeg konfliktmægler mellem forældre og skoler i sager ved den Nationale Klageinstans mod Mobning.
Holsteinsgade 14, 4. th. 2100 København Ø
Madelaire / CVR: 31990793
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes Foto: Stuart Lee Skovby De Abrew